Frågor & svar

Vad är skillnaden mellan Smart och Smart Premium?

Smart är annonsprodukten för dig som vill visa din annons på startsidan på Sydsvenskan.se och HD.se. Annonsen visas inte bara för de som letar bland lediga jobb, utan matchas mot alla läsare. Söker du personal bland "passiva" kandidater, till tjänster som är svårare att rekrytera och du vill nå de som inte aktivt letar nytt jobb, så ska du välja Smart.

Annonsen syns i den gula listan med lediga jobb som ligger på startsidan på våra sajter. Att produkten kallas Smart beror på att annonserna i listan matchas med hjälp av smart teknik mot de användare som har störst chans att vara intresserade av ditt jobb. Annonsen visas alltså inte bara slumpmässigt mot vem som helst, utan våra algoritmer riktar den för att den ska vara så relevant som möjligt för de potentiella kandidaterna.

Smart Premium är samma som Smart, men du får dessutom en attraktiv premiumposition mitt i nyhetsflödet. Din annons visas med bild och stor rubrik, och ser ut som en vanlig artikel fast i en gul ruta med en tydlig avsändare.

Hur funkar den smarta matchningstekniken? Hur kan ni styra annonsen mot de som är intresserade av jobbet?

På samma sätt som exempelvis Google och Facebook anpassar sitt innehåll efter din profil och dina intressen så använder vi data om våra sajtbesökare och moderna algoritmer för att styra vilka jobb som visas för vilka personer.

Algoritmen tittar på sådant som var en person brukar befinna sig, vilka jobbannonser personen varit intresserad av tidigare, eller data som finns i vårt prenumerantregister. Sen rangordnas alla lediga jobb som finns inlagda för tillfället, och visas upp för personen i tur och ordning.

Det betyder inte att vi alltid visar exakt rätt jobb för rätt individ. Men det innebär att vi visar annonser på ett sätt där sannolikheten att träffa rätt är betydligt högre än om bara slumpen styr.

Styrkan ligger i att vi kombinerar en väldigt hög räckvidd med matchningstekniken. HD och Sydsvenskan når en majoritet av människorna i västra Skåne och vår algoritm styr annonserna mot de som har störst sannolikhet att vara intresserad av ett jobb. Det betyder att om du vill nå passiva kandidater i Skåne erbjuder vi ett väldigt kraftfullt verktyg.

Var syns annonsen?

Alla digitala jobbannonser på HD-Sydsvenskan går att hitta på sydsvenskan.se/jobb respektive hd.se/lediga-jobb

Smart och Smart Premium annonser syns dessutom på sajternas startsidor och andra ytor, för att exponera jobben för passiva kandidater som inte besöker sidorna där lediga tjänster samlas. Dessa jobb visas dels i en lista på startsidan, och Premium jobben syns även extra stort direkt i nyhetsflödet.

Vad betyder "aktiva" respektive "passiva" kandidater?

I rekryteringssammanhang delar man ofta in kandidater i kategorierna aktiva eller passiva. Aktiva kandidater är sådana som aktivt letar efter ett nytt jobb, för att är nya på arbetsmarknaden eller har ett jobb som de inte trivs med.Den gruppen varierar mellan ca 8 till 15 procent lite beroende på vilken typ av jobbkategori det är.

Passiva kandidater är sådana som inte letar efter ett jobb aktivt. De har ett jobb som de är nöjda med, det kan vara specialister, akademiker, chefer eller seniora nyckelpersoner.

Generellt är aktiva kandidater betydligt enklare att rekrytera, eftersom de kommer att söka sig till dig. De hittar din platsannons även om du bara postar den på jobbsajter. Passiva kandidater är betydligt svårare.

Ofta räcker att söka bland aktiva kandidater för mindre kvalificerade jobb, men för högkvalificerade jobb så måste du även nå ut till passiva kandidater. Men det är såklart ingen generell sanning.

De flesta personer befinner sig någonstans på skalan mellan aktiva och passiva. Det finns de som i grunden har ett bra jobb, men som ändå av nyfikenhet håller koll på vilka lediga tjänster som kommer ut inom sitt område.

Bonnier News © 2018